Idé Idá grundades 1984, då jag såg behovet på program som fungerade tillsammans med företagets rutiner var stort då och är i det högsta grad det fortfarande. Vi utvecklar alltid tillsammans med våra kunder då det är deras kompetens vi omvandlar till IT.
Vi har alltid haft kundfokus som ledord och har under åren utvecklats tillsammans med vårda kunder, för att i dag täcka de flesta av deras IT-Problem med egen kunskap eller externa resurser. Som kund har du alltid en kontaktperson hos oss.
Bland våra kunder finns allt från små enmansföretag och privatpersoner till rikstäckande organisationer
Våra verksamhetsgrenar
Vi utvecklar program som skrivits till Er för att underlätta för Er i ert dagliga arbete. Vi utvecklar primärt i .NET, men har genom åren samlat på oss kunskap om många olika miljöer.
Vi erbjuder allt i från på plasten service till total drift inklusive maskiner placerade i Era lokaler eller som molntjänster. Vi hjälper även till med anförskaffning av utrustning via våra kontakter.
Vi hjälper vi till så att Ni får rätt produkter/tjänster för det IT relaterade arbete som ska utföras.
Under åren har vi utvecklat program i många olika miljöer som t.ex. Unix, Xenix, Sintran CP/M, MP/M, MS-DOS, TurboDos, Windows, Web, Azure m.m. En del avsomnade och en del hålls vid liv av entusiaster och andra i högsta grad aktuella.
Vi har då använt oss av många olika programmeringsspråk och utvecklingsmiljöer bland några kan nämnas DataFlex, Fics, c, c++, c#, Basic, Assembler m.m
Vi har utvecklat så skilda saker som Undelete, Beräkningsprogram för Normalarbetstid och dagsförtjänst, Redovisningsprogram, Dokumenthanteringsprogram, Fuktberäkningsprogram m.m.
Våra kunder finns i alt från småföretag till rikstäckande organisationer.
Fjärrsupport är i dag det vanligaste alternativet och kan användas så länge användaren har kontakt med internet. Det här kombineras med Avtalssupport
Fjärrsupport finns i två alternativ:
Övervakad: Installerar ett liten program på din dator som konstant övervakar om något blir fel och rapporterar det.
Snabbhjälp: Används vid kontakt med oss så att vi kan hjälpa till att lösa problemet
Med hjälp av avtalssupport så skräddarsyr vi ett avtal som passar Era behov.
Det kan vara allt ifrån timbankar, inställelsetid och totalt ansvar för hela driften inklusive maskinpark.
Timbank innebär att i förväg köpa in ett antal timmar till ett fördelaktigare pris och här kan även andra tjänster knytas.
Saknas internet eller om felet är omfattande alternativt om det behövs testutrustning och/eller reservdelar så behövs en tekniker på plats för att avhjälpa felet.
Det kan också vara så att det behövs installation av fysisk karaktär som installation av mer minne, mer lagringsutrymme etc.